Chatboty to przyszłość usług?

Chatboty wchodzą coraz mocniej do firm automatyzując biznes, obsługując klientów w coraz większym zakresie, ale to dopiero początek, bo rewolucja chatbotów dopiero nadchodzi. Jeszcze parę lat temu boty nie miały tak naprawdę nic wspólnego ze sztuczna inteligencją, użycie bota do konwersacji z człowiekiem było znacznie mniej skuteczne. Wszelkiego typu boty opierały się raczej na zautomatyzowanych skryptach takich jak AIML niż na sieci neuronowej. Jednak algorytm BERT zmienił wszystko, sztuczna inteligencja w zaskakujący sposób w ciągu praktycznie jednego roku dokonała skok, jaki nie zrobiła przez dziesięciolecia w zakresie konwersacji.

Oczywiście nie tylko na rozwój AI w dziedzinie konwersacji miały wpływ takie algorytmy jak BERT czy XLNet, ale również znacznie większe możliwości komputerów w zakresie przetwarzania danych oraz rynek mocno zainteresowany tą technologią. Potężne karty graficzne Nvidii, czy też wyspecjalizowane karty do obliczeń AI dały możliwość szkoleń np. BERTA na olbrzymich bazach danych przekraczających nawet 1-3 miliardów słów.

W czym sobie radzą boty ai:

1.Bot potrafi napisać bardzo skutecznie streszczenie zadanego mu tekstu.

2. Rozumie kontekst wypowiedzi. Chatbot potrafi zrozumieć użytkownika, bez względu na to, jak skomplikowane jest zdanie i ewentualnie zadawać pytania w celu usunięcia niejasności, jeżeli nie do końca rozumie użytkownika.

3. Potrafi bardzo trafnie odpowiadać na pytania w zakresie zadanej mu tematyki, jest w tym już skuteczniejszy od człowieka. Użytkownik uzyska szybką i szczegółową odpowiedź na pytania np. rozwiązania reklamacji, problemu czy prezentacji oferty.

4. Potrafi się samodoskonalić po przez rozmowy z użytkownikami czy też przeprowadzane z nim szkoleniowe konwersacje. Czym dłużej pracuje z użytkownikami tym staje się lepszy i skuteczniejszy.

5. Potrafi sam z otrzymanych danych napisać artykuł, newsa, zrecenzować film itp.

Do czego mogą służyć chatboty:

  1. Obsługa, doradztwo klientów na stronach internetowych i w komunikatorach. Można wyszkolić bota w danym zakresie wiedzy, cenników, ofert itp. Poradzi sobie świetnie jak prawdziwy doradca.
  2. Redagowanie newsów, krótkich artykułów, streszczeń dla serwisów, blogów.
  3. Chatboty mogą pomóc Firmie w pozyskiwaniu klientów skuteczniej niż żywi ludzie, pracują całą dobę z tą samą skutecznością i po szkoleniu posiadają niezbędną wiedzę w zakresie pozyskania klientów, którą ciągle doskonalą.

Prognozuje się, że wielkość rynku chatbotów wzrośnie do 9,4 mld USD do 2024 r. Chatboty w segmencie obsługi klienta będą najszybciej rosnącym segmentem rynku w latach 2020-2026 z CAGR /skumulowany roczny wskaźnik wzrostu/ na poziomie 31,6%.